Hagaz!ne 31.3.05
kunst en uitgaan in maart 2005
Zaterdag 2 en zondag 3 april 2005 is er voor de 5e keer een open atelierroute in Den Haag-West. Tussen 12.00 en 17.00 uur stellen diverse kunstenaars de deuren van hun atelier open voor het publiek. Soms valt er iemand weleens tussen wal en schip omdat hij of zij gewoon niet op de hoogte is (gesteld) van het evenement. Zoals dit jaar Evert de Vreugd, gespecialiseerd in het schilderen van auto's. Zijn deur staat zaterdag vanaf
28.3.05
Nog maar net een maand geleden meldde ik de vernietiging van het gedachtegoed van Berlagedoor een likje verf op zijn beroemde kiosk aan het Buitenhof. En zie wat het voor effect heeft. Okay, Caspar Postma besteedde er ook aandacht aan in de Haagsche Courant, maar hij had het natuurlijk wel uit Hagaz!ne. Zie hoe fraai die grijze kop weer staat op de Berlagekiosk,gefotografeerd door Gera Nieland die mij er opmerkzaam op maakte. Heel attent van Gera! Maar of Berlage nu zo in zijn sas geweest zou zijn met die glaspartij? In ieder geval combineert de kleur grijs weer met de karakteristieke omgeving van het Buitenhof.
19.3.05
Het zou dom zijn als het AD vasthoudt aan haar naam in de nieuwe fusie. Dat is ook commercieel gezien niet slim. De abonnees van de HC zijn allemaal niet blij met de fusie en overwegen over te stappen naar een andere bestaande krant. Want wie garandeert mij dat in de nieuwe opzet mijn nieuws nog aan bod komt? De naam van de stad of regio aan de nieuwe tabloid verbinden, doet op zijn minst verwachten dat de redactie regionaal en stedelijk nieuws maakt.
12.3.05
Mijn ultieme wens is filmscenario’s schrijven die ook werkelijk in productie genomen worden. Als basis hiervoor zou ik mijn columns kunnengebruiken; natuurlijk niet allemaal. En mijn verleden – achttien jobs bij dertien werkgevers (!) – levert een bijna onuitputtelijke bron voor soaps. Mijn eerste kennismaking met de wereld van de film beleef ik bij de opnamen van 'Het' een project van de NFTA (Nederlandse Film en Televisie Academie) in Amsterdam. Meer in de special >>>
6.3.05
Ben Bodt, Elzo Dibbetsen Willem Landsman exposeren deze maand onder de titel Enjoy Dutch Taste bij Marcello&Els of wel Galerie HAAGS. Bodt is de meest eigenzinnige van het trio. 'De ene dag ben ik met een realistisch werk bezig en dan heb ik er ineens niks mee en ga dan over op een ander soort werk'. Hij vertelt dat staandevoor het schilderij op de foto. Dat is in feite geen werk maar dat was wat op mijn tekentafel lag het resultaat van kwasten uitwrijven en zomaar krassen. De diepe sneden van het Stanleymes zijn
weggepoetst met Alabastine. Bodt is begonnen in de reclame als illustrator. Hij dacht dat hij het geweldig vondt, totdat hij er werkte. 'Verschrikkelijk wat ik moest tekenen. Dat wereldje van opgeblazen ballonhoofden. Ik maakte ook een werk waarin ik dat visualiseer'.
Lichte schetsen zijn het startpunt van Elzo Dibbets. Zijn werk hier is op paneel met olieverf en op linnen. 'Ík ben veel met verfspuiten in de
weer omdat je het zo dun kunt opbrengen en daardoor de verf snel droog is. Je kunt dan weer door. Soms kost een werk mij 3 à 4 weken. Ik schilder een stuk dan ook vaak wel 35 keer voordat ik vind dat het af is.' Opvallend - of eigenlijk juist niet - is de minuscule signering van zijn werk. Hij vindt dat dat de impact van het werk verstoort. Op de inzet kun je zien hoe dichtbij de opname moest worden gemaakt om zijn handtekening in beeld te krijgen.
Willem Landsman (78) tekent al vanaf zijn 20ste en schildert nu zo'n 30 jaar. Hij heeft geen
speciaal vertrekpunt maar zet gewoon een kleur op (met acryl). Als de kleur 'blijft staan' dan zijn dat vaak al tientallen lagen over elkaar. Soms werkt hij vanaf een schetsje. Met papiercollages werkt hij net zo: net zolang schuiven totdat 'het er is'.
2.3.05
Redhottoont tijdens de Haagse Rondgang no: 34 watjou en mij al jaren overkomt. Ongewenst in fotoalbums van onbekenden terecht komen over de gehele wereld doordat je op vakantie wordt meegefotografeerd. Zij draaiden de rollen nu om door op het Binnenhof een foto te maken en de onbekenden op de achtergrond naar voren te
halen. Toen zij akkoord gingen om apart te worden gefotografeerd werden zij het voornaamste onderwerp van de tentoonstelling. Tijdens een heerlijke sandwich uitgelegd door John de Weerd die naast Natahalie van Helvoort verantwoordelijk zijn voor het project. Sightseeing in Serie is te zien op de Paviljoensgracht 133.
|start|nu|de wijk in|top 5|internet|kunst|idee|specials|column|vind|
Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!