Hagaz!ne 26.11.05
november 2005
De hevige regenval de laatste dagen zorgt soms voor een totaal ander straatbeeld. Zoals hier aan het Kanaal van Meerdervoort waarbewoners met pontjes en loopbruggen de overkant bereiken. RandstadRail loopt tijdverlies op door een diepliggend riool dat vervangen moest worden. Daardoor is het net niet gelukt het kruispunt met de Archimedesstraat dat je hier in beeld ziet te dichten en te asfalteren. Resultaat: een concurrent van de Haagse Beek: het Kanaal van Meerdervoort. Overigens tramlijn 3 langs het kanaal brengt sinds de noodwissel aan de rails werd gelast en weer werd verwijderd volgens de bewoners aldaar de huizen in trilling met een doordringend diep geluid. De trams rijden dan ook weer op volle snelheid over dit regelmatig herstelde stuk rails. De bewoners zijn bang dat deze trillingen hun huizen zullen beschadigen.
23.11.05
Fietsers in Den Haag lopen niet alleen gevaar op sommige plekken in Den Haag. Na een regenbui kunnen ze ook nog natte voeten en een natte rug oplopen als ze door sommige beekjes inhet wegdek moeten waden. Zoals hier op het Valkenbosplein. Op gevaar voor eigen leven wijken fietsers soms uit om plassen te ontwijken. Hier is geen ontwijken aan; de stoepranden leiden je perfect door het water. Toch maar even een melding maken aan de dienst Stadsbeheer dat die hier snel iets aan gaat doen.
18.11.05
Voorbij het kruispunt Valkenboslaan Edisonstraat komen fietsers in de problemen met het autoverkeer. Het kruispunt zelf geeft geenprobleem. Maar ben je het kruispunt voorbij dan word je letterlijk het autoverkeer ingestuurd. Het fietspad houdt op en vooral in de spits moet je plotseling tussen auto's gaan rijden, wat je trouwens vóór het kruispunt ook al deed.. Of je maar even op gelijke snelheid wilt invoegen.Beide rijbanen zijn even breed. Alleen de rechter rijbaan wordt geacht auto's en fietsen te verwerken. Bovendien neemt de bushalte het zicht weg voor automobilisten en fietsers waardoor de confrontatie nog heftiger wordt. Een uiterst gevaarlijke situatie.
17.11.05
In tramlijn 3 van de HTM is sinds kort een nieuwe manier van route-informatie in gebruikgenomen. De beelden die de camera's geven, zijn natuurlijk ook wel leuk, maar als je voor de vierde keer dezelfde beelden voorbij hebt zien komen houd je het wel voor gezien. Nu geeft route-informatie duidelijk weer welke halte je nadert, afgewisseld met de complete reeks haltes en dat de tram bij de volgende halte gaat stoppen of niet. Nu maar hopen dat de nieuwe voertuigen van RandstadRail dit systeem ook zullen bieden.
11.11.05
Ik hoor het ze nog zeggen op het RTL4-journaal: 'St. Maarten wordt vooral in het Oosten van Nederland gevierd en niet inZuid-Holland ...' Als ik deze vrijdagavond het Sweelinckplein op rijd kom ik drommen zingende kinderen met lampionnetjes tegen vergezeld van ouders. En ze verwijzen mij zelfs naar een heus lampionnenfeest in het zo knusse Sunny Court-parkje. Als ik daar binnen fiets is het een drukte van jewelste. Het hele parkje is door lantaarntjes en lichtjes omringd. Tientallen kinderen rennen er in het duister met hun eigen lampionnetje tussen de bomen door. Echt spannend voor ze. Er brandt een vuurkorf en we krijgen wat te drinken. En als twee kleintjes al gaan vertrekken in de donkere nacht zijn hun vriendjes zwaar teleurgesteld. St. Maarten kan niet lang genoeg duren.
10.11.05
Als alles toch open ligt, kun je net zo goed meteen de rioleringen vervangen, ja toch, nietdan? Dat blijkt iets anders te lopen dan gedacht. Normaal liggen rioleringen op 2,5 a 3 meter diepte. Zo niet op de Laan van Meerdervoort. Op drie meter is niets te vinden. Vier dan misschien? Ook niet. Dan maar de tekening erbij halen. Die dateert van 1892! Toen vonden ze het veiliger om de riolering op zes meter (!) diepte te leggen. En Ries, al iets gevonden?
2.11.05
Ik heb al meer staaltjes van acrobatiek gezien van wegwerkers. Deze vind ik ook wel aardig. Detegels onder de fietsen zijn nog net blijven liggen. Probeer je fiets nu maar eens weg te halen. Eerst over een zandhoop klimmen dan door een greppel ploegen om vervolgens die kabels van je stuur proberen te krijgen. En vergeet de touwen niet. Probeer dan maar eens met fiets en al weer terug te komen. Dan ben je echt geslaagd om bij de Marine te kunnen. Gelukkig duurde het niet langer dan een paar uur. Maar dit zijn ook zo de nare feitjes als gevolg van de aanleg van Randstadrail.
|start|nu|de wijk in|top 5|internet|kunst|idee|specials|column|vind|
Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!