|start|nu|wijk|top 5|internet|agenda|kunst|idee|specials|column|vind|
HAGAZ!NE
Examen 2005 
Koninklijk Conservatorium
6, 7 en 16 juni 2005

De examentijd is daar. In de kranten zie je de standaardfoto's van lange rijen bankjes in gymnastieklokalen met daaraan hevig pennende scholieren en studenten. Bij een conservatorium is een examen heel anders ingericht. Hoe zo'n examen verloopt maak ik duidelijk aan de hand van een drietal voorbeelden van examenkandidaten van het Koninklijk Conservatorium: een componist en twee uitvoerende musici. 

Componist Mathis Nitschke en contrabassist Brice Sonanio

Het Koninklijk Conservatorium kent veel buitenlandse studenten. Zeker de compositieafdeling is een trekker in dit opzicht. De Duitser Mathis Nitschke deed op 6 juni 2005 eindexamen. Hij koos een bijzondere "setting" voor zijn vuurproef, namelijk Villa Ockenburgh. Van binnen een enigzins kaal en afgetakeld pand, maar perfect geschikt voor het evenement van Mathis. Want hij componeert niet alleen, hij maakt ook muziekinstallaties voor zijn composities en is een begenadigd filmer. De aftrap van het examen was dan ook een film, waarin appels een hoofdrol spelen: appels in verschillende stadia van consumptie; de verkoop op de markt; het spel van de golven op het strand met een appel enz.). Daarna volgde de uitvoering van zijn compositie 'The Parade. De contrabas van de vrij improviserende Brice Sonanio stond in verbinding met een speciaal ontwikkeld hellend vlak, waarvan het oppervlak de muziek omzette in trillingen. Door objecten zoals een plastic Nijntje, appel, vliegtuig, plastic kikkers enz. op het hellend vlak neer te zetten hobbelden dezen er van af en stuiterden op een op de grond eronder neergelegde kleine trom. 

Daarna speelde een negenkoppig ensemble onder leiding van Richard Fitzhugh Mathis' compositie 'Leftovers'. Op basis van een film en wat projectiekunsten toverde Nitschke een steeds verrassend achtergrondbeeld op de muur achter het orkest. Zo zweefden er worsten, schuimspanen, bierblikjes enz. voor de eigenlijke film. De muziek bestond veelal uit het ritmisch bekloppen van bepaalde houten instrumenten en het bedienen van de kleppen van de blaasinstrumenten, overigens zonder dat daar op werd geblazen. De grote apotheose kwam met het stuk 'El bazar de los juguetes' (de speelgoedwinkel). 

De componist zelf speelde op akoestische gitaar

Een compositie waarbij een bandoneon speler was voorzien en een zangeres, Maria Jose Ortiz, een verhaal voordroeg en later ook daadwerkelijk ging zingen. 
zangeres, Maria Jose Ortiz
zangeres Maria Jose Ortiz

Dat alles nadat zij aan de meeste aanwezigen een schelp had aangeboden. Daarboven werd op de witte muur een een strandfilm van Mathis geprojecteerd. Een schilder bracht de contouren van zee, boot en orkestleden, die in de film te zien waren, op de muur aan. De compositie culmineerde in warmbloedige tangoklanken. Na afloop een daverend applaus voor uitvoerenden in het algemeen en componist Mathis Nitschke in het bijzonder, die nog even speciale aandacht vestigde op het strandtafereel dat op de muur achterbleef. Wellicht ten overvloede, maar ik wil het toch nog even benadrukken, dat heel het evenement doorspekt was van een dosis humor, die je niet van een Duitser zou verwachten! 


Joey Marijs - Percussie

In het kader van het examen voor de voortgezette kunstopleiding (2e fase) gaf de uit Zeeland afkomstige percussionist Joey Marijs op dinsdag 7 juni 2005 een openbaar concert. Joey opende het concert met een theatraal werk van Robert Ashley. Hij nam plaats achter een tafel met een 'antieke' schemerlamp en trommelde met de vingers 
van zijn linkerhand ... 

elektronisch versterkt drumpad

... op een speciaal vervaardigd en elektronisch versterkt plankje. Met zijn rechterhand roffelde hij op de tafel zelf. Daarna opereerde Joey in het verband van het Ensemble Klang. Een zeer in opkomst zijnd muziekgezelschap dat in het kielzog 
van componist en Conservatoriumdocent Martijn Padding o.a. al in Tsjechie optrad. 

Buiten Joey bestaat het Ensemble uit Erik-Jan de With (saxofoons), Heiko Geerts (saxofoons), Anton van Houten (trombone), Saskia Lankhoorn (piano), Pete Harden (basgitaar) en Tom Gelissen (geluid en effecten). Zij speelden een (uiteraard) ritmisch 
werk van Missy Mazzoli, dat was gebaseerd op getransformeerde muziek van Charlie Chaplin films. Daarna speelden Joey en Erik-Jan samen - naast een lampenkap uit de jaren twintig - Dream in a bar van Cristian Lauba. Een kaleidoskopisch werk met funk, pop, jazz en klassieke elementen. 

Joey Marijs op marimba

Tot slot voor de pauze soleerde Joey virtuoos op de marimba in Joseph Schwantner's Velocities. Zoals de naam al aangeeft een razend moeilijk stuk, dat alleen door een percussionist van het formaat Joey goed kan worden vertolkt. 
Meteen na de pauze is er wat mij betreft het compositorische hoogtepunt: 101 van Kate Moore door Ensemble Klang. Een inferno aan muzikale klanken in de hoogste versnelling. 

Michaele Riener en Erik-Jan de With

Michaele Riener zong daarna twee liederen van Hanns Eisler in het Engels: Abortion is illegal en There's nothing quite like money. Instrumentaal ondersteund door Joey Marijs op marimba en Erik-Jan de With op bariton-saxofoon. Slotstuk van het examen was het door Joey zelf gearrangeerde Parade van Erik Satie door Ensemble Klang. Een ideaal stuk voor het etaleren van de capaciteiten van de percussionist. 

Het concert is afgelopen en de examencommissie gaat in conclaaf. Na zo'n minuut of tien komt een commissielid Joey halen onder de, met een brede lach uitgesproken, woorden: "Mee naar het gerecht". Na enige minuten treden commissie en Joey weer in de openbaarheid. De spreker rept over het hoogtepunt van de avond: Parade van Satie. Over Joey's binnenkomst op het Conservatorium acht jaar geleden. Over de oorspronkelijke geesten van het Ensemble Klang. De spanning is te snijden als het moment is aangebroken, wanneer het eindcijfer bekend wordt gemaakt: "Het cijfer heeft 
te maken met het aantal jaren dat je hier studeert, maar is gelukkig nog hoger. Het is een 8,5 geworden." Felicitaties alom natuurlijk voor dit terecht hoge cijfer.
16 juni 2005, Den Haag - Koninklijk Conservatorium Schoenbergzaal, 20.30 uur. Het recital van saxofonist Heiko Geerts. Geen eindexamen dus, maar het openbare optreden dat de afsluiting van het eerste van twee jaar studie voortgezette kunstopleiding markeert. Vier stukken had Heiko voor zijn recital geselecteerd. 

Hij trapte af met een werk uit het ijzeren repertoire voor saxofoon: Concertino de Camera dat de Fransman Jacques Ibert in 1935 schreef. Bijgestaan door pianist Henry Kelder legde Heiko op alt-saxofoon een zeer geloofwaardige uitvoering neer. Vervolgens ging hij solo op alt-saxofoon verder om het virtuose werk Jungle van Christian Lauba, een Tunesische Fransman, te vertolken. Hoewel helemaal solo was het niet. Hij maakte namelijk gebruik van twee om hem heen opgestelde opengeklapte piano's om speciale effecten te realiseren. Na deze twee krachtacts was er tijd voor de happycore van Graham Fitkin. 

In Hard Fairy (uit 1994 en in zijn oorspronkelijke vorm bedoeld voor een BBC-dansfilm) wisselde Heiko naar sopraan-saxofoon en liet zich begeleiden door de pianisten Henry Kelder en Saskia Lankhoorn.

Laatstgenoemde is pianiste van Ensemble Klang. Een enorm ritmisch en welhaast melodisch werk van de Engelse componist, dat zichtbaar met zeer veel genoegen door Saskia werd gespeeld. En met veel inzet en kunnen door Heiko, die de boventoon voerde over het geweld van de twee beukende piano's. Luister op de site van Graham Fitkin naar een fragment van Hard Fairy  

Tot slot speelde Heiko Geerts tenor-saxofoon met zijn eigen Ensemble Klang. Jan Bas Bollen's Fuse denderde de zaal in. Het werk dat in 2004 speciaal voor het Ensemble was geschreven kent in het begin hevige staccato-achtige klanken van alle instrumenten, met elkaar verbonden door een 
percussie-lijn. Om te eindigen met een meer melodisch-ritmisch deel. Het is dan gebruikelijk dat conservatoriumdocenten verbeterpunten aangeven. Maar wat mij betreft een vliegende start voor het tweede en laatste studiejaar voor Heiko.

Een bijdrage van Hans Eeuwes
 
 
 
 

|start|nu|wijk|top 5|internet|agenda|kunst|idee|specials|column|vind|

Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!

gratis bijblijven?

start Hagazine