|start|nu|wijk|top 5|agenda|kunst|idee|specials|column|vind|
HAGAZ!NE
Over Kunst Lullen 3
'Censuur in de kunst en de media'
Galerie HAAGS
18.12.05

Worden wij nu gecensureerd in de kunst en specifiek in Den Haag of moeten kunstenaars zich maar gedragen naar de wensen van hun opdrachtgever? 
Volgens uitgever en journalist Robert-Jan Rueb en beeldend kunstenaar en publicist Frans de Leef is het aanpassen aan je opdrachtgever weldegelijk censuur. Terwijl Pasgeld censuur veel meer aan de orde vindt wanneer kunst wordt tegengehouden als er geen commercie bij betrokken is. 'Als ADO een hele pagina in de Posthoorn plaatst en ik een kritische kolom over ADO aanlever dan bestaat de kans dat die pagina wordt ingetrokken. En daarmee wordt het blad financieel hard getroffen. Of een aantal jaren geleden was de Gulle Doos van de Konmar mijn doelwit omdat er geen fles jenever voor Pasgeld in zat. 

Die kritiek op de Konmar werd door de Posthoorn dus geweigerd omdat de Konmar wekelijks wel twee pagina's adverteert en een reëel gevaar bestond dat ze die zouden intrekken. Achteraf blijkt plaatsing juist helemaal niet bezwaarlijk te zijn geweest en had er met de column zelfs extra belangstelling voor de Gulle Doos gewekt kunnen worden door er een fles voor Pasgeld in te stoppen'. 

Dat Pasgeld  principieel is, blijkt wel uit zijn keuze in 1998 de column 'De sigaren van Clinton' in te trekken of ontslagen te worden bij de Haagsche Courant: het werd het laatste. En uit zijn blauwe ordner met verzamelde controversiële werken leest Pasgeld onder veel belangstelling deze column voor. Daaruit blijkt dat ook mevrouw Pasgeld toch even anders denkt over de in allerijl ingekochte panatella's. Verder vindt Pasgeld het comfortabel schrijven als het onderwerp wat verder van hem afstaat. Nu hij zijn kleinzoon opwacht op het schoolplein waar ook Marnix Noorder zijn zoontje afhaalt blijkt 'dat best een aardige man en daar ben je toch wat milder over'.
De Haagse ooievaar uit de gulp van Haagse Harry bedoeld voor het Kerstverhaal 2003 in de Posthoorn mocht de Kerst (in de oude media) niet halen. Wat is er nog over van onafhankelijke journalistiek vraagt De Leef als er over Deetman niet geschreven mag worden? Pasgeld vond de Burgemeesters contest op tv ridicuul. En zijn kritiek daarop is alleen door de eindredacteur van de Posthoorn tegengehouden. Op het internet stelde men dat Deetman daar achter zat maar die had het volgens Pasgeld zelfs 'leuk' gevonden als die column wel werd geplaatst. 

Katbite vult de korte pauze muzikaal op en zij blijkt met 'Dubbeldik' en gratis cd's publicitaire aspiraties te hebben. 

Des Mondo (Desmond Vink) neemt de plaats in van Alfred Birney die op het laatst verhinderd is en maakt daarmee het panel compleet. Ook hij wordt gecensureerd zelfs door de woede van het bezoekende publiek van de Parkstraatkerk. 

Dat duldde de zwangere blote vrouw op het altaar niet. En organisator Stroom neemt het zekere voor het onzekere en verzoekt Des Mondo het inmiddels zwart gespoten kunstwerk te verwijderen. Stroom heeft zich hier laten dwingen door 'Wiske' Engering en Noordanus dat die foto in de kerk niet kon anders zou de subsidie worden ingetrokken. Het was in het kader van de Haagse Salon. Daarna is er geen Haagse Salon meer geweest. 'Ik heb wel foto's gemaakt die ik nu niet meer kan publiceren in verband met de Islam. Zoals de gesluierde vrouw met blote borsten die een varkenspootje als penis tegen haar borst houdt. Tien jaar terug kon dat wel', zo vertelt Des Mondo. 'Maar het is toch juist het doel om je 
kunst te tonen', komt de reactie uit het publiek. 'Kunstuitingen zouden juist moeten toenemen. Ze kunnen toch niet iedereen afmaken?' Ook de Crusifix in Rotterdam in een kerk met een kruis tussen twee schaamlippen werd verboden om te laten zien. Dat is voor Pasgeld een reden om er 'nog eentje dan' gweigerde column voor te lezen. Daarin gaat het om de esthetica van de geslachtsdelen waarin deze een cijfer krijgen. En hoe lager de lichaamsdelen hoe lager deze werden geklassificeerd. Ik vond het in ieder geval niet erg dat deze column nu ik hem hoorde niet eerder gelezen had. 

Het uitreiken van de Haagse Reiger door Frans de Leef aan Julius Pasgeld is een waardige afsluiting van het discussieprogramma en start het meer informele deel van deze laatste kunstsessie van Galerie HAAGS voor 2006.

|start|nu|wijk|top 5|agenda|kunst|idee|specials|column|vind|

Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!

gratis bijblijven?

start Hagazine