|start|nu|wijk|uitgaan|kunst|gadgets|specials|column|vind|
HAGAZ!NE
kunst en uitgaan juni 2006
28.6.06
Als je bloedeigen neef Pepijn optreedt met zijn band Clean dan moet je daar natuurlijk bij zijn. Zo ben ik als enige famlilielid(!) getuige van een 
optreden Clean in De Paap geslaagd
weer gedreven optreden in Muziekcafé De Paap georganiseerd door Gerard van den IJssel's  Haags Poppodium. Het topnummer Rain is sinds de vorige keer dat ik het hoorde weer gegroeid en er wordt ook meegezongen als Pepijn dat vraagt. Een moeilijke buurvrouw is er de oorzaak van dat het optreden op een zeker moment echt gestopt moet worden. Hoe staat het nu met zijn nieuwe album? Zij hebben al veel nieuwe nummers opgenomen maar, aldus Pepijn: 'Nog niet goed genoeg'. Ik ben benieuwd en houd je op de hoogte.

26.6.06
De directe tv-uitzending van ParkPop vanuit de dubbeldekkerbus op het Zuiderpark zal menigeen goed zijn uitgekomen deze zondag vanwege het 

Ilse de Lange vindt het tof dat iedereen hier aanwezig is
weer. Maar de vele tienduizenden échte Parkpoppers lieten zich niet kennen en maakten er weer een ouderwets Haags popfeest van. Er 
zijn natuurlijk altijd artiesten die je bij levenden lijve wilt zien. Zo is Ilse de Lange dat voor mij. In de cockpit van de dubbeldekkerbus zong zij al de 
het was ook af en toe droog zoals je hier kunt zien bij het publiek van Ilse
sterren van de hemel voor dj-presentator Giel Beelen en Andrew Makkinga met de schitterende titelsong van haar nieuwe cd The Great Escape. Dat deed mij toch besluiten op de fiets richting Zuiderpark te gaan. 'Echt super dat jullie hier allemaal staan', vindt Ilse. En dat vind ik nou ook.

24.6.06
Het enige duistere dat ik van deze Dag van de Architectuur meekrijg, is het promotionele drukwerk van Stroom dat hierdoor wel een zeer spannende uitstraling krijgt. Want ook het 

hoe loopt die Haagse Beek nu ook al weer, vragen deze mensen zich af
Haagse Beek gebeuren blijkt bovengronds. Er zijn zelfs zwarte landkaarten bij met lijnen in lichter en donkerder zwart (als dat bestaat). Specialistisch drukwerk. Maar vormgeving kan ook weleens doorschieten en mag natuurlijk nooit ten koste van de leesbaarheid gaan. Misschien is het daarom wel dat ik de donkere hotspots die beloofd zijn niet kan vinden. Of omdat ik al van Stroom Travels de Verborgen Stad reis had meegemaakt. Het enige dat voor mij overblijft is het ronde gebouw onder het Prins Bernhardviaduct dat de complete (nood)stroomvoorziening van deRon Hooglucht vertelt sappige verhalen bij zijn rondleiding Koningstunnel herbergt. Ron Hooglucht weet er sappige verhalen over te vertellen zoals over zijn collega van milieu die hem bekeurde omdat er geen vloeistofdicht luik in een van de vloeren van de ruimtes zat. 'In plaats dat hij dat zegt, als hij op bezoek is', zegt hij nog steeds verontwaardigd. Hoogtepunt van deze echte rondleiding (we namen steeds een andere deur aan de buitenzijde van het ronde gebouw) is wel de gigantische turbinemotor als hij die even aanzet. Dat vraagt ook om aan- en afvoer van verse lucht door menshoge ventilatoren. 'Als ik proefdraai krijgt de brandweer steevast telefoontjes dat het viaduct in brand staat. Zulke rookwolken komen er vrij'.

21.6.06
Op een hoek van de Hofvijver aan lager wal zit een kunstschilder inclusief tafel en stoel compleet

alsof hij een permanente plek heeft betrokken, zo zit Dik de Schilder uit Wassenaar aan de Hofvijver
ingericht met een fijn potlood de contouren van het Binnenhof op linnen uit te zetten. Telkens houdt hij een aluminium lineaal in de lucht en 
dat is lekker aan een afscheidscadeau werken
kijkt er met een oog langs. Dan tekent hij snel op wat hij gemeten heeft. Het is Dirk van Sinderen, in de volksmond Dik de Schilder genoemd. Hij 
met uiterst fijn potlood zet hij eerst de contouren uit
schildert dit tafereel evenals Kees Tetteroo in opdracht voor een kennis die het schilderij als afscheidscadeau wil schenken aan een collega die bij de RVD vertrekt. Wanneer het klaar moet, is niet belangrijk.'Ik heb de tijd helemaal aan mezelf. De kleuren zet ik er nu nog niet op', vertelt hij. We komen nog wel langs als het gevorderd is.

21.6.06
Zal het dan toch nog wat worden met live kunstenaars in Den Haag? Maar liefst twee schilders tref ik vandaag aan en wel op het Plein en aan de rand van de Hofvijver. Het lijkt wel de 

Kees Tetteroo schildert zijn aquarel in opdracht voor iemand die vaker bij Berger zit
kant op te gaan van MontMartre in Parijs. Kees Tetteroo uit Den Hoorn zorgt voor een pittoresque plaatje pal voor het terras van Berger. De heren die er in pak vertoeven hebben niet in de gaten dat ze worden vereeuwigd in aquarel. 'Het moet er in een klap op staan', vindt Tetteroo. Hij is zijn aquarel vanochtend begonnen en wil het hier ook afmaken. 'Ik ga er geen foto van maken en het 
het moet er in één klap opstaan volgens Kees Tetteroo
dan thuis schilderen. Dat is niet leuk. Het moet er hier op. Er moet nog wat zon bijkomen en dan krijgt het een echt Renoir-idee.' Hij woont in Den Hoorn en is op de fiets hier naartoe gekomen en heeft zo geen probleem met parkeren. Het werk is niet te koop want hij maakt het in opdracht voor iemand die vaker op het terras van Berger zit en een herinnering eraan wil hebben.

20.6.06
Die Willem van Oranje wordt wel erg in de watten gelegd. Op het Plein stond na het schoonmaken

als een kunstwerk van Christo staat de sokkel van Willem van Oranje in wit plastic
van het beeld de sokkel in de steigers omhuld met wit zeildoek. Nu het eraf is spreek ik Paul van Laere die met een kwastje bezig is. Hij is 
eigenlijk beeldhouwer maar is nu in zijn rol als natuursteenrestaurateur. Gisteren nog in Amsterdam werd aan de Rozengracht een boven zie je de toestand voor de restauratie gevelsteen van hem onthuld. 'Dan heb je echt eer van je werk'. zegt hij. (Daar heb je zelfs de vereniging Vrienden van Amsterdamse gevelstenen). Maar ook de leeuwen in het begin van Park Leeuwenstein zijn van zijn hand. Op de steiger is Murat van De Steentijd bezig de letters op de sokkel iets donkerder te schilderen. Die was slecht te lezen. Van Laere: 'Vroeger stond het beeld gedraaid met zijn gezicht naar het Malieveld toen daar nog geen 
de letters aan de schaduwkant van de sokkel worden iets donkerder
huizen tussen stonden. Dan had je strijklicht over de opliggende letters waardoor de tekst goed leesbaar was. Door de draai die het beeld maakte heb je dat strijklicht niet meer. Daarom stelde ik voor de letters te schilderen.' Als we even doorpraten blijkt zijn atelier aan de Laan van Meerdervoort te zijn niet ver bij mij vandaan. Dus binnenkort ben ik bij hem op de koffie. Want beelden daar hebben we ook bij de Vrienden van Den Haag wat mee.

16.6.06
Het is druk op het Prins Hendrikplein. De derde dag van het Zeeheldenfestival is het weer, een stuk milder. Jong en oud amuseren zich kostelijk.

jong en oud amuseren zich kostelijk tijdens Zeeheldenfestival
Terwijl de een een vers klaargemaakte al dan niet oriëntaalse schotel bestelt, neemt een ander genoegen met een volgende pils. In de tussentijd
minder bekende bands spelen op de kleinere podia
dat het hoofdpodium wordt opgebouwd voor een volgend spektakel, speelt op een kleiner podium 
niet zonder enig gevaar beklimmen de kinderen het standbeeld op het PrinsHendrikplein
een minder bekende groep. De kleintjes vinden het veel leuker standbeeldje te spelen dan naar muziek te luisteren.

14.6.06
Aandachtig staan Roger (l) en Bert van Binderart hun volgende klus te bekijken: het standbeeld 

straks straalt het ruiterstandbeeld voor Paleis Noordeinde weer als vroeger
voor het werkpaleis van koningin Beatrix. Het beeld aan het Noordeinde dat net als op het Plein Willem van Oranje (ook wel 'Willem de Zwijger' geheten) voorstelt, krijgt een zelfde facelift als op het Plein. Ook hier zal de groene laag worden verwijderd zodat de originele bronskleur weer naar boven komt van toen het beeld in november 1845  werd neergezet. Na een kleine twee weken zal het complete beeld en sokkel in de beschermde waslaag zijn gehuld. Roger en Bert hebben alvast 
de naakte vrouwenfiguren tonen de glans die het complete beeld straks uitstraalt
een voorproefje gemaakt op de buik van een naakte vrouwenfiguur zoals je hier ziet. In die tijd ging men heel wat vrijer met blote vrouwenfiguren om in de openbare ruimte dan nu.

8.6.06
Koffie op het terras van De Posthoorn; het heeft iets magisch. Een echtpaar heeft net een speelgoedauto gekocht op de antiekmarkt en bewondert haar aankoop, ik zie Hans Pars

het terras van De Posthoorn is magisch
langsfietsen, een advocaat van de buren heeft haast om naar Schiphol te gaan en wordt spontaan door een arriverend bezoeker in een dikke Porsche Cayenne naar de trein gebracht. Het terras aan de overkant loopt langzaam vol. Even 
Chris Schram legt de historische waarden van het Binnenhof uit aan toeristen
verderop loopt Chris Schram van de Ooievaart met een groepje toeristen op het Binnenhof en vertelt er de historische wetenswaardigheden ...

8.6.06
Niet verwacht dat schaken nog zo'n plek inneemt op internet. Spreek ik Rob Heufke Kantelaar van

de Haagse denksportvereniging Corbulo, blijken er op dit moment maar liefst 80 partijen alleen al in Den Haag plaats te hebben via het internet. Gelijk ff geprobeerd of ik de techniek nog beheers. Daar heb ik het nog wel over. Leuk is dat als je een zet doet, je als het ware de computer aan de andere kant bijna ziet nadenken en vreemde getallen ziet uitbraken boven het bord. 

3.6.06
De elfde Kaderock werd afgesloten door de symfonische rockgroep Focus. Thijs van Leer en zijn mannen speelden de sterren van de hemel

Thijs van Leer en Focus verrassende gasten op Kaderock
Ouwe rot in het vak Van Leer speelde vooral met rechts op zijn karakteristieke Hammondorgel met Lesleybox terwijl hij met links rookte en dronk. Het spel was er niet minder om. Focus 1, 3, 8 Sylvia en zelfs een nieuw nummer kwamen voorbij. Toen Pierre van der Lindeneen nieuw vel op een van zijn drums moest spannen speelde Van Leer een solo op zijn dwarsfluit. Hij werd zelfs een beetje nostalgisch door de omgeving van de kerk waar Kaderock gehouden werd en speelde soms bijna eerbiedig. Gedurende het complete optreden van Focus is er niemand weggelopen; een bewijs dat de muziek uit de sixties er ook bij de jongeren goed ingaat. 

3.6.06
De Vrije Academie nodigt kunstenaars uit een bijdrage te leveren aan een videoproject dat moet leiden tot een 360 graden videokunstwerk. In de 

Tom van Vliet (l) en de Argentijnse videokunstenaar
derde aflevering van de lezingencyclus over mediakunst ging Tom van Vliet in gesprek met de Argentijnse kunstenaar Sebastian Diaz Morales die de komende 3 á 4 maanden het project begeleidt. Van Vliet onder meer bekend van het Video Art Centerheeft zich weer aan de VA verbonden.

|start|nu|wijk|uitgaan|kunst|gadgets|specials|column|vind|

Kritisch Haags, kunst, roddels en gadgets 
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!

gratis bijblijven?

start Hagazine