|start|nu|wijk|uitagenda|kunst|gadgets|specials|column|vind|
HAGAZ!NHagaz!ne the blog
kunst en uitgaan in september 2006
25.9.06
Den Haag heeft vanaf vandaag zijn eigen politieke roman. Daarmee komt de droom van Jan Willem Verkiel uit. Het boek 'Gieren en Lakeien' is in feite een pilot van de site Lulu.nl die het mogelijk maakt om niet alleen te bestellen via het internet maar ook in eigen beheer een boek uit te geven. Frits Huffnagel mag het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van de auteur. 'Waarom Frits?', zo vraagt Verkiel zich hardop af 
Frits Huffnagel met boek en daarnaast auteur Jan Willem Verkiel
en antwoordt daarop dat Huffnagel model kan staan voor de hoofdpersoon. Die heet Guus Dijkshoorn die ook van Amsterdam naar Den Haag komt en verantwoordelijk is voor citymarketing net als Huffnagel. 'Maar ook sociaal liberale politici als Verhagen en Balkenende kunnen model hebben gestaan', haast hij zich erachter te vertellen. Alle betrokkenen bij dit project bedankt Verkiel bij naam. Dudok als locatie is eigenlijk logisch omdat Verkiel en zijn gezin Dudok al jarenlang als tweede huiskamer gebruikt waarin personen passeren die in zijn boek onder een pseudoniem terugkomen. 'Er is de afgelopen vier jaar nogal wat gebeurd en ik had de drang om erover te schrijven', vult de van huis uit politikoloog ter verklaring aan. Huffnagel blijkt het boek al te hebben gelezen: 'In Daalders herken je Fortuin, in Jeroen herken Jeroen Pauw'. En hij ontdekte ook een naam van een persoon die echt bestaat. Hoe ver we gaan in onderhandelingen en over de monarchie. Treffend vindt Huffnagel de paradox van de democratie: 'We luisteren niet en volgen direct het electoraat. Je kunt je goed verplaatsen in de hoofdpersoon. Journalisten krijgen de naam van gieren. Maar gieren moorden niet. Politici zijn de lakeien en die zijn de oorzaak van de moord.'

24.9.06
Terwijl in Het Paard nog de heavy movement van Legowelt bezig is, is deze jongen (Interniek) ff 

Underground Resistance from Detroit in Paard
'gaan legge'. Langzaam komt mijn special van todaysart deze dagen tot stand en is hier on-line te zien en soms ook te horen terwijl het naar een redelijk totaal groeit.

21.9.06
Ik zei al eerder dat ik soms gedreven word ergens naartoe te gaan en dat dit meestal een bijzondere ontmoeting wordt. Zo trekt nu het Spuiplein mij bijzonder aan zo vlak voor todaysart 2006. En ik ontmoet daar mijn Duitse naamgenoot

Cyberniklas en een van zijn cyberprojecten Dokumat 500
Cyberniklas (lijkt toch op Interniek?). Van zijn cyberproject de Dukumat 500 (spreek uit Fünfhundert) denk ik nog dat het een videocamera op statief is die door de wind op drift is geraakt. Kijk zelf wat een vreemd gezicht dat is.

de videocamera is robotgedreven, verplaatst zich geheel naar eigen believen op onverwachte momenten. Op de rustpuntenstelt hij zijn camera in en neemt twee tot twaalf seconden video op, maakt niet uit van wat voor onderwerp. Tot slot edit hij de beelden en geluiden tot een videoprogramma. Daar komt niemand tussen. Het project maakt deel uit van todaysart en de clips zullen op het festival worden getoond

19.9.06
Akbar schiet een wereldplaat als ik dit zie. Hij schrijft: 'Nogal wat Christelijke Hagenaars hebben verontwaardigd gereageerd op de 

reclamecampagne voor het nieuwe jeansmerk
Gsus. Gelukkig voor hen lopen er echter ook engelen rond in Den Haag', alsdus Akbar. Het jeansmerk moet deze pittige postercampagne die veel reacties losmaakt als strategie hebben. Zoals Benetton dat al jaren doet. En dat heeft het merk niet onbekend gelaten. Maar om nu een doornenkroon als logo te kiezen, is wel heel erg onsmakelijk en onnodig kwetsend. Het is overigens wel heel toevallig dat er een engeltje  langsloopt als je weet dat de volledige naam Gsus Heavens Playground luidt. 

17.9.06
Dat moet een bijzondere ervaring zijn als je een galerie start met een overzichtstentoonstelling van je opa die geboren is in 1916 en dat hij ook aanwezig is. Zo start vandaag Galerie Gijsbrecht

Bol vandaag in aanwezigheid van twee latere generaties Bol: zoon Peter, kleinzoon Gijsbrecht.  Als ik vraag of Gijsbrecht zelf niet schildert, antwoordt hij dat het kunst schilderen bij zijn 
John Leddy, Niels, en Kees Bol
generatie is gestopt. In december exposeren mijn vader Peter, mijn zus Sarah (keramiek) en opa Kees tegelijk.' Onder het grote aantal aanwezigen zie ik John Leddy onder meer bekend van de tv-serie 'Zeg 'ns Aaa'. Hij heeft 'nooit iets gehad met Den Haag' maar is er wel geboren. En als hij zijn best doet, blijkt hij toch nog wel plat Haags te kunnen spreken. Als ik hem vertel dat ik het vreemd vind dat Gijsbrecht niet schildert maar wel de eigenaar van de galerie is, zegt hij: 'Gijsbrecht heeft een uitstekend gevoel om collecties samen te stellen en natuurlijk het vermogen om deze galerie op zo'n unieke locatie aan het Tournooiveld te realiseren. Tegelijk met de familie Bol ben ik in 1970  in Heusden gaan wonen. Dat beviel zo goed dat ik er ben blijven hangen.' En dat is ook meteen de reden waarom hij hier aanwezig is, als familievriend. De oeuvre-expositie van Kees Bol loopt tot en met 22 oktober aan Tournooiveld 2.

12.9.06
In Sociëteit De Witte kwamen vandaag maar liefst drie opmerkelijke momenten samen: Zwartboek de film van Paul Verhoeven, de presentatie van 
Ad Dekkers sprak de cast van Zwartboek toe
'Eau oh Den Haag', een echt Haags parfum van Bert van Kooten en Sociëteit De Witte aan het Plein zelf als decor voor de film. Van de cast werden Thom Hoffman, Carice van Houten en Sebastian Koch door de voorzitter van de Stichting Binnenstadmanagement, Ad Dekkers in het zonnetje gezet. Voor hun promotie van de stad 
ook hier het onvermijdelijke handtekeningen jagen
Den Haag kregen zij elk een flesje Eau oh Den Haag en een fraaie ruiker aangeboden. Thom Hoffman loofde in zijn dankwoord de Haagse middenstand. 'Om 's ochtends vroeg om zeven uur al winkeliers allerlei taken te laten verrichten om de stad er uit te laten zien als in de oorlogsjaren
Thom Hoffman terwijl hij op weg is om zijn smoking aan te trekken voor de premiere
is niet mis. Maar we hebben steeds van iedereen medewerking gekregen. En ik durf te zeggen dat er zonder de stad Den Haag er geen Zwartboek was geweest', aldus Hoffman. En daarmee is burgemeester Deetman het roerend eens.

5.9.06
Bevoorrechten onder de bezoekers van HAGAZ!NE mochten al eens de Vier van Den Haag aanschouwen en aanhoren; een gelegenheid die zich vorige week zondag ook voordeed tijdens de Haagse Kunst- en Antiekdagen. Maar wat Adriaan Bontebal op zijn blog nu doet is eigenlijk nog veel leuker. Hij is de serie begonnen 'Een schrijversleven'. Hij probeert hierin de sfeer en het klimaat weer te geven van het schrijverswereldje in de jaren zeventig, tachtig, negentig aan de hand van zijn eigen belevenissen. Meteen in de eerste aflevering heeft hij het heel kort over 'De Vier', waar Adriaan, Boozy en Karel Kanits ook deel van uitmaken. En de slimme bezoekers gebruiken natuurlijk de handige rss (klik op het oranje blokje in de adresbalk van FireFox). Want daarmee kun je elke aflevering zo binnenspringen.

3.9.06
Hoog boven het publiek hangen dertien dichters uit verschillende landen als Irak, Afghanistan en Libanon te wachten totdat zij hun voordracht mogen houden. Om kwart voor tien heeft
hoog boven de mensen hangen de dichters uit landen op hun beurt te wachten
het publiek inmiddels gescandeerd: 'Spelen!' Want het duurt en het duurt maar en deze dichters in bomen - die voor de vijfde keer wordt gehouden - zouden een uur eerder beginnen. Het wachten was op wethouder Jetta Klijnsma die uiteindelijk wenst dat 'poëzie en kunst de wereldvrede mogen bewaren'. Laten we het voorlopig maar houden op de opening van het nieuwe culturele seizoen dat begonnen is. 

3.9.06
Het feestduo Wipneus en Pim krijgt het op het
zelfs de allerkleinsten gaan door de knietjes om te breakdancen
Haags Uitfestival zelfs voor elkaar peuters van amper drie jaar te laten breakdancen. En ze gaan als een speer, aangemoedigd door ouders
Wipneus en Pim genieten grote populariteit zowel bij jong als bij oud
vriendjes en vriendinnetjes. Eigenlijk zie je hier waar het in het Uitfestival om draait. Als je er hier voor kunt zorgen dat men plezierig wordt bezig gehouden dan zit het in de toekomst ook wel goed met je. En zo doen theaters, musicals, gezelschappen, bands, dansers, dichters, kleine zelfstandigen en dus ook de hele kleintjes hun best in de smaak te vallen tijdens het Uitfestival
of de kinderen nog weten hoe dat liedje gaat ...
in het Haagse centrum. Een clown voorzien van een banjo vraagt aan kinderen of zij zich nog een bepaald liedje kunnen herinneren omdat hij het kwijt is. Nou dat weten die kinderen wel en dan speelt hij het deuntje op de banjo mee en durven de ouders ook wel mee te zingen. Maar 
BEM laat de aanwezigen de pan uit swingen
ook de meer volwassen ritmes komen naar boven als we de BEM (Brass Eternity Music) show bekijken en beluisteren en het publiek swingt op Zuid-Amerikaanse ritmes mee. Dan zie je opeens een oploopje met daar middenin een rode bank
een bank met mensen erin is best wel eng om op te zitten
En als je dan goed kijkt, zie je dat er twee mensen in zitten waarvan alleen het hoofd in de leuning zichtbaar is. Durf daar maar eens op te gaan zitten. 'Wat zien ik', de musical krijgt 
een aantal liedjes uit de nog hier naartoe te komen musical 'Wat zien ik?
volledig aandacht met liedjes daaruit gezongen door het gezelschap. En dat zijn natuurlijk maar 
de fraai uitgedoste steltloopster trekt de aandacht van jong en oud
een paar van het enorme aantal organisaties dat zich op het Haags Uitfestival heeft gepresenteerd.

1.9.06 
Het Plein is vandaag een van de plekken waar Haagse bands aandacht vragen voor het festival Beatstad van zaterdag 2 september 2006 op het Malieveld. Naast Gruppo Sportivo, Splendid en 

R.O.O.M. speelt op het Plein voor aandacht voor Beatstad
Leona speelt ook de band R.O.O.O.M die afgelopen zondag nog in het voorprogramma stond van Kane. Druk was het niet maar dat hoefde ook niet omdat Beatstad uitverkocht was met overigens 1.500 gratis kaarten verspreid door ADHD.

1.9.06

Wethouder Klijnsma van Cultuur en Financiën is verbolgen over het feit dat het Gemeentemuseum haar niet meteen op de hoogte heeft gesteld van de hoge opbrengst van een schilderij op een veiling. De procedure zou hierop moeten worden aangepast!?!. Begrijpt de wethouder dan niet dat dit incidentele gewin juist de jus is voor de museumdirectie? Als zij dit financiële voordeelmeteen had verteld, had Klijnsma ook meteen een doel voor dit geld gehad. Eén stap verder en onze wethouder gaat zich ook bemoeien met het aanschaffen van kunst voor het Gemeentemuseum. En daar moet je toch niet aan denken?

|start|nu|wijk|uitagenda|kunst|gadgets|specials|column|vind|

Kritisch Haags, kunst, roddels en gadgets 
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!

gratis bijblijven?

start Hagazine