|start|nu|wijk|kunst|gadgets|specials|column|vind|
HAGAZ!NE
de wijk in 
april 2008
27.4.08
Ik denk dat Bert van Alphen en zijn adviseurs de komende tijd de blogs DenHaagTeKijk en Spoorwijk goed in de de gaten moeten houden. Hier kun je zien hoe in Spoorwijk de barricades worden opgebouwd tegen het voornemen van de Gemeente Den Haag tussen twee basisscholen(!) een opvangcentrum voor daklozen (en verslaafden) in te richten. En .... een plaatje zegt meer dan duizend woorden!

25.4.08 
Je kunt natuurlijk je pand wel veilig willen stellen tegen inbraak of wat dan ook als je winkel voor goed gesloten wordt. Maar om op de voormalige Poelier in een goed lopende 

hier wordt de Reinkenstraat geweld mee aangedaan
winkelstraat grote houten panelente plaatsen gaat te ver. Het haalt de hele buurt omlaag, alsof dit het eerste pand is dat dichtgetimmerd is en dat de rest snel zal volgen. En dat nog wel in de Reinkenstraat, die 'Aardige Winkelstraat' waar op 30 april a.s. de populaire Haagse Harleydag weer plaats zal vinden. 
 

23.4.08
Een paar weken terug melde ik dat ik steeds meer scheve palen in Den Haag zie (ook als ik niks gedronken heb, voor de grappenmakers onder de bezoekers). Aan de dienst Stadsbeheer afdeling Verkeersborden zal het niet liggen. Na een melding krijg ik keurig een berichtje terug dat het verkeersbord zal worden vervangen. Maar zowel automobilisten als fietsers hebben 

gloednieuw verkeersbord alweer omgereden
blijkbaar moeite met het bord op de hoek van de Reinkenstraat in beeld te krijgen.Want vandaag ligt het gloednieuwe 'fietspad' verkeersbord al weer plat. Zie je wel dat ik aan het rapporteren van scheve paaltjes in Den Haag wel een dagtaak kan hebben? 
reageer op DenHaag.Org

19.4.08

alsof het postwagentje vanzelf rijdt, maar het is Enzo die duwt
ze willen zelfs even poserenJong geleerd is oud gedaan moet postbode Roelof denken. In eerste instantie denk ik dat de man zijn postwagen van een (golf)motortje heeft voorzien want de kar rijdt uit zichzelf. Totdat ik twee kleine handjes aan de stuurstang zie die aan Enzo toebehoren. Enzo mag een dagje mee met zijn vader naar het werk. En zo te zien hebben beiden het prima naar hun zin maar nemen zij hun werk zeer serieus.

16.4.08
Heb je daar ook zo'n hekel aan? Ergens de beuk in zetten en dan zo'n half afgebroken complex maanden onaangeroerd laten staan. Dat 

Al maanden ligt dit sloopgebied er zo bij
heeft geloof ik te maken met de subsidie die te vangen is zodra je met een project start. Als het geld binnen is dan laten ze het gebied achter alsof er een bom op is gevallen. En ik had nog zo gezegd: Geen bommetje! Ook nu weer is er voor de Dr. Leylykade geen bouwplan ingediend! Absoluut geen gevoel voor de leefomgeving. En dan zetten ze er 
geen echte reclame voor AM om de boel er zo bij te laten liggen
nog een reclamebord voor ook?!? AM! Is dat niet die club waar Peter Noordanus nu de scepter zwaait? Deze oud-wethouder zou toch beter moeten weten en iets netter met het sloopgebied om moeten gaan! Op Ons Scheveningen staat wat meer te lezen over de bouwplannen die ter inzage liggen op het Stadsdeelkantoor Scheveningen
Reageer op DenHaag.org

15.4.08
Aan de Vissershavenweg wordt aan de gevel gewerkt. Om het geheel wat op te vrolijken is het bouwschot dat vallend materiaal moet

vrolijke schildering aan bouwsteiger
opvangen voor voetgangers en (geparkeerde) auto's van vrolijke afbeeldingen voorzien. Als 
illustraties in de stijl van
ik de illustraties bekijk doet het mij denken aan de stijl van Dadara. Maarrr ...

15.4.08
Het Lange Voorhout begint weer als een oude dame te herreizen nu het van oudsher 

fraai ligt het nieuwe schelpenpad gespreid over het Lange Voorhout
aanwezige schelpenpad weer is aangelegd. Het schelpenpad is in een ver verleden na de Haagse Paardendagen toen zand het schelpenpad moest beschermen, na afloop per ongeluk met zand en al verwijderd. Het is 
nauwelijks voor te stellen dat hier strakd de kermis op komt te staan
nauwelijks voor te stellen dat op deze fraaie ondergrond straks een kermis moet komen te staan met alle gevolgen van dien. Als het gebied straks voor auto's verboden terrein wordt dan zou ik ook over de kermissen nadenken die toch meer op het nabij gelegen Malieveld passen.
Reageer op DenHaag.Org

10.4.08
Wat kunnen bloemen de boel toch opvrolijken. Op de Regentesselaan staat het de laatste jaren barstensvol auto's. De gemeente denkt dan de truc uit te halen om maar betaald parkeren in te voeren. Daar trappen wij mooi 

je kunt bij het Groenbedrijf Den Haag bloemen en planten voor buiten aanvragen
niet in. Wat wel weer aardig is van het Groenbedrijf Den Haag het planten van narcissen in de kleine perkjes die de laan nog rijk is. Dat geeft meteen een ander 
best wel veel narcissen in de perkjes
beeld waardoor de auto's een beetje minder op de voorgrond treden. Het is waarschijnlijk het resultaat van de wervingsactie naar bewoners om bloemen en planten aan te vragen voor hun wijk. 

8.4.08
De Amsterdamse en Stille Veerkade, tot voor kort in de toptien van vuilste straten van Nederland, zijn opnieuw ingericht. Onder meer zijn er grote hemelbomen geplant die onder

De Stille Veerkade heeft sinds kort hemelbomen tegen fijnstof
gunstige omstandigheden tot wel 30% van het fijnstof uit de lucht kunnen filteren. De bomen groeien in een speciaal soort stevige kratten, die bestand zijn tegen de bodemverdichting veroorzaakt door het verkeer. Dit en meer bomennieuws is te lezen in Bomennieuwsbrief nr. 17. (bron: Natuur- en Milieunieuwsbrief van het Haags Milieucentrum.

7.4.08
Een hoog acteergehalte kan ik vandaag noteren op Basisschool De Startbaan in Ypenburg waar een gaaf kunstproject van start ging dat de kinderen dichter bij de natuur moet brengen. Als luxe reporter van meer de binnenring van Groot Den Haag moet je om geloofwaardig te blijven ook af en toe eens je neus in de Haagse 

buitenwijken laten zien. Maar als je TomTom je toch steeds maar op je fiets naar de autoweg leidt (blijk je in te kunnen stellen!) en zelfs de plattegronden zo'n nieuwe straat als het Böttgerwater niet vermelden dan zit je dik in de problemen. Ik reed over eindeloze landwegen en zag Nootdorp totdat ik eindelijk mensen trof van het Haags Werkbedrijf die mij feilloos het Böttgerwater en de school De Startbaan wezen. Maar dan hebben alle klassen al met het kunstwerk van Annechien Meier kennis gemaakt. Maar dat is voor de leerlingetjes op HagazineTV geen enkel probleem. Op verzoek van de juf spelen ze - op een enkel spelbrekertje na - met open ogen of ze het allemaal voor het eerst zien. Dat belooft een goede toekomst in de wereld van het theater. Voor de kinderen en de laatkomers

de3Torens en HAGAZ!NE is het natuurlijk hartstikke fijn dat kunstenaar Annechien nog eens precies uitlegt hoe de eetbare plantjes geplant moeten worden. Annechien Meier kwam op het idee van een vliegtuig boven de twaalf rijdende tuintjes toen zij vanuit de lucht de keurig geformeerde landerijen beneden haar zag. Met de schoolnaam De Startbaan en het vliegtuigverleden van Ypenburg was de optelsom snel gemaakt.

2.4.08
De gemeente kan niet zomaar betaald parkeren invoeren en alles bij het oude laten. Betaald parkeren; wat lost het op? Als wij betaald parkeren gaan invoeren dan in de hele stad. Dat waren de belangrijkste conclusies tijdens de vergadering van de Bewonersorganisatie ReVa

een behoorlijk gevulde zaal van het Dienstencentrum Copernicus
in een overvolle zaal van Dienstencentrum Copernicus aan de Daguerrestraat nummer 16. Maar de gemeente is zeker niet het standpunt toegedaan; wie betaalt, die bepaalt. De Werkgroep Verkeer van ReVa met voorzitter Frans de Leef mag de kooltjes uit het vuur halen. Zij heeft een eerste standpunt bepaald waar zij graag de reactie van de bewoners op hoort. Ik tekende er het volgende van op. Algemene vraag wat lost het op? Er komt steeds meer hoogbouw en dat betekent meer bewoners en dus meer auto's. Op welke wijze draagt het betaald parkeren bij aan het oplossen van het parkeerprobleem? Een ondernemer uit de Dibbetstraat ziet elke ochtend auto's voor zijn deur parkeren waar 
er maakten veel mensen van het inspreken gebruik
een vouwfiets uitgehaald wordt en de bestuurder de hele dag verdwijnt. Hij kan nu zijn bedrijf niet runnen omdat hij zijn auto nergens kwijt kan. Hij krijgt vaak bekeuringen en is vóór betaald parkeren. 'De gemeente heeft gewoon schijt aan ons', vindt iemand die in Rustenburg woont. 'Speel de mensen tegen elkaar uit en wij bepalen wat er gebeurt', is het spel dat de gemeente volgens hem speelt. Weer een ander vindt dat 'als mensen een tweede auto hebben, zij ook wel genoeg geld hebben om te parkeren' . Het Openbaar Vervoer moet gewoon beter en goedkoper. De leegstaande panden aan het Copernicusplein kunnen fietsenstallingen à la Biesieklette bevatten waar je voor 60 euro per jaar je fiets kunt stallen. Ook het parkeergeld geen €8 of €6 maar naar € 2 verlagen dan blijft het betaalbaar. Ook ziet iemand tot ergernis van de buurt veel auto's die nooit van hun plaats komen. Het zijn verzamelaars: 'en die betalen helemaal niks'. Wat bereik je met overdag betaald parkeren? Helemaal niets!  Frans de Leef zegt dat er sinds het betaald parkeren nu wel geparkeerd kan worden in Rustenburg-Oosthoek. 'Dat klopt', roept iemand van de Valkenboskade: want die staan bij ons voor de deur!' Er komt ook een rustig iemand met oplossingen: herindelen van de bestaande ruimtes die toch al asfalt zijn; caravans en aanhangwagens op speciale plek met camerabewaking achter Loosduinsekade. Een bewoner van de Stephensonstraat vraagt zich af: 'Wat gebeurt er met die 20 dubieuze auto's in de Stephensonstraat'. Een kwieke dame gelooft 
velen deden hun zegje en maar weinigen zien het nut van betaald parkeren
helemaal niet dat er maar 400 parkeerplaatsen te kort zijn en zij komt met een praktische oplossing: 'Er moeten gewoon 4000 mensen emigreren'. Een Koningspleinbewoonster last van Horecabezoek. Zij wil dat een bezoekerskaart wordt ingevoerd. Maar die wordt volgens De Leef misbruikt voor de tweede auto. Parkeerplaatsen voor invaliden die weken leeg staan en veel te groot zijn, is de ergernis van een mevrouw. 'Op twee parkeerplaatsen kunnen makkelijk drie auto's staan', is haar mening. Een jonge bezoeker zegt dat de Gemeente zich op een bepaalde oplossing heeft gefixeerd. 'Maar we kunnen niet zomaar betaald parkeren invoeren en alles bij het oude laten'. En daar heeft hij een goed punt. De olievlekwerking of de moderne variant het 'waterbedeffect' blijft bij het invoeren van betaald parkeren te allen tijde gelden. Zo lang er geen maatregelen worden genomen dan heeft het invoeren van betaald parkeren evenveel effect als het opheffen ervan: het lost niets op!
Reageer op DenHaag.Org

1.4.08
We kunnen niet alleen niet meer bouwen; we kunnen niet eens meer veilig een bouwschutting neerzetten. In het IJspaleis buitelen ze deze dagen over elkaar heen wie wat moet doen om de schutting in de Zeestraat veilig en mooi neer 

de veiligheid is alles behalve goed geregeld hier in de Zeestraat
te zetten voor het doorgaande verkeer bij het in aanbouw zijnde Hilton Hotel. Hilton Hotels Corporation zal waar ook ter wereld niet eerder deze poppenkast van een overheid hebben meegemaakt. Het is dan ook jammer dat 1 april geen wereldwijde aangelegenheid is anders had men dit vandaag als een goede 1 aprilgrap kunnen afdoen. Maar het is geen grap: het gebeurt allemaal echt hier in Den Haag!
Zie DenHaag.Org
 

|start|nu|wijk|kunst|gadgets|specials|column|vind|

 
Kritisch Haags, online beelden, kunst, cultuur, roddels, gadgets and ideas 

HAGAZ!NE
HET digitale magazine van Den Haag!


keep in touch

start Hagazine