|home|nu|de wijk in|top5|internet|kunst|idee|specials|columns|zoek| Hagaz!ne
Nieuwe huisarts?
Er zijn 18.000 Hagenaars die op dit moment geen vaste huisarts hebben. Hoe kom je vandaag de dag aan een nieuwe huisarts? Je kijkt in het telefoonboek in de hoop dat er een huisarts bij je in de buurt woont. Dan bel je de man of vrouw op met de vraag of hij nog ruimte heeft om iemand in te schrijven. Jij bent dus meteen al de mindere partij. En daar verander je niets aan gedurende je limaatschap; of je stelt je meteen al op als gelijke partij door te vragen waar de arts zoal goed in is. Zo'n gesprek gaat als volgt.
Na een kwartier lang 'in-gesprektonen' en een vermoeiende doorschakeling via de assistente krijg ik uiteindelijk de huisarts aan de lijn. 'Goede morgen, ik ben op zoek naar een nieuwe huisarts en heb wat vragen. Heeft u daar even tijd voor? Waarom zou u mijn huisarts moeten worden?'
De man in kwestie is overrompeld en antwoordt meteen: 'Ik ben erg goed in hartinfarcten en hogebloeddrukbestrijding en ik heb pas drie verkeerde diagnoses gesteld waardoor mensen aan iets totaal anders dood gingen dan waaraan ik dacht dat ze last van hadden. En het vreemde is dat de nabestaanden daar eigenlijk nooit op terugkomen.' 'Kunt u goed luisteren? Mijn vorige dokter zat alleen maar verveeld in zijn computerscherm te kijken als ik hem mijn probleem probeerde uit te leggen.' 'Ik kan wel goed luisteren maar heb daar geen zin in. Dat is ook nergens voor nodig want de clientele weten toch niet hoe ze uit moeten leggen wat ze hebben. Als ze binnen komen zie ik meestal meteen wat eraan scheelt.' 'Wat doet u met suggesties van de patiënt zelf?' 'Daar doe ik helemaal niets mee. Daar word ik zo moe van. Komen ze bij mij op bezoek omdat ik kennis van zaken heb en dan gaan zij een diagnose stellen of komen met een idee waar ze last van hebben. Daar heb ik echt niets aan. Meestal breek ik hun verhalen dan ook snel af anders wordt het toch alleen maar ruzie en daar heb ik geen zin in.' 'Hoe is het met uw bereikbaarheid?' 'Telefonisch ben ik nauwelijks te bereiken. Ik heb elke ochtend een vast telefonisch spreekuur om afspraken te maken voor meestal nog dezelfde dag. Maar daar maken zoveel patienten gebruik van dat de telefoon constant in gesprek geeft.' 'En buiten de kantooruren, bijvoorbeeld s'avonds?' 'Dan zegt mijn telefonisch antwoordapparaat dat u gebruik kunt maken van de Dokterstelefoon'. 'Maar ik ben toch uw patient? Komt u niet meer langs? Doet u niet aan avondvisites?' 'Nee (lachend) dat doen we al jaren niet meer. Een voorganger van mij belde zelfs de patient in kwestie op om te vragen hoe het nu met hem ging. Nee, na vier uur zit mijn tijd erop en begint mijn eigen vrije tijd en dan kan ik nog net even golfen. Golft u ook?' 'Nee, dat vind ik meer voor oudere mensen. Toen ik u belde kreeg ik eerst uw assistente aan de lijn. Het leek net alsof ze me niet begreep. Spreekt ze eigenlijk wel Nederlands?' 'Er is zo moeilijk aan goed personeel te komen. Zij komt uit Sri-Lanka en is pas anderhalf jaar in Nederland. Toch knap dat ze al zo goed Nederlands spreekt?' 'Ja, maar zij begreep eerst helemaal niet wat ik bedoelde. Dat kun je toch helemaal niet hebben bij serieuze zaken als ziektes?' 'Als het echt zo serieus is dan heeft ze de opdracht door te verbinden. Het komt zelden voor dat dit het geval is.' 'Een uitslag van een bloedonderzoek bijvoorbeeld, laat u dat door haar afhandelen? Of als er een ander laboratoriumonderzoek is gedaan? Bij mijn vorige huisarts deed de assistente bijna alles zelfstandig en ik heb daar geen goed gevoel bij.' 'Ja hoor; dat kan zij prima afhandelen. Zij heeft haar opleiding in Sri-Lanka gevolgd en dat taalgebrek, daar heeft ze bij het lezen van de uitslag absoluut geen last van ...' ' U mag wel uitkijken voor RSI als u zo achter uw scherm blijft zitten!'. 'Meent u dat nou?' 'Weldegelijk en ik kan het weten want ik heb het aan allebei mijn handen gehad. Als u zo achter uw PC blijft hangen, krijgt u er onherroepelijk last van'. (lachend): 'Nou bedankt voor de tip.' 'Heeft u nog vragen aan mij als mogelijk nieuwe patient?' 'Bent u particulier verzekerd of via het Ziekenfonds?' 'Ziekenfonds'. 'Dan zitten we helaas vol en is er geen plek meer voor u. Goede middag ...'Het aantal wachtenden stijgt nog steeds, maar wachtenden waarop ...?
Niek
|home|nu|de wijk in|top5|internet|kunst|idee|specials|columns|zoek|
Hagaz!ne
kritisch Haags, kunst, uitgaan
en opvallend internet nieuws